Amennyiben egy vállalat céges csapatépítő program szervezését tervezi azzal a céllal, hogy növelje az összetartást és a motivációt, segítse a kommunikáció fejlődését, vagy csak éppen szeretné kiemelni a dolgozóit a hétköznapi robot alól, tudniuk kell, hogy nem mindenki számára áldás egy ilyen eseményen a kötelező részvétel.

Ők úgy gondolják, hogy egy átlagember éppen elég időt tölt a munkahelyén ahhoz, hogy a szabadidejét ne a kollégáival kelljen töltenie. Jogilag sem kötelezhető egyetlen egy munkatárs sem, hogy kötelezően részt vegyenek egy ilyen eseményen.

El kell fogadni, hogy egy 100-150 fős csapatnál bármennyire is színes és sokrétű az összeállított feladatpaletta, aki nem szeretné kivenni a részét, kényszer hatása alatt sem fogja. Egyszóval nem lehet mindenki kedvére tenni. Az évek alatt személyesen is tapasztaljuk a szervezett programoknál, hogy szemrebbenés nélkül közlik a résztvevők, ők bőven megelégszenek azzal, ha kapnak 1-2 üveg sört, de ők ugyan nem veszik ki a részüket a feladatokból. Ezért mi kiemelten kezeljük és jelezzük is a Megrendelő felé, hogy lehetőség szerint a csapatbeosztásos feladatoknál engedjék meg, hogy mi osszuk be a résztvevőket, hiszen mi nem ismerjük a munkatársakat, így szerencsés esetben az inkább „meghúzom magam a háttérben” személyiséggel rendelkező dolgozó éppen egy olyan csapatba kerül, ahol mindenki elszánt és lelkes, ezért, hogy elkerülje a „kényelmetlen” helyzetet, ráveszi magát, hogy kivegye a részét és szerepet vállaljon a programokban. És talán az is megtörténhet, mint ahogy megtörtént, hogy a végén az egyik leglelkesebb csapattag volt a rendezvény során!

Vagyis egy csapatépítő program akkor lehet sikeres, ha a program témája alkalmazkodik a cég előtt álló kihívásokhoz, de úgy, hogy közben az egyén lehetőségeit is figyelembe veszi. Biztos kudarc, ha egy merev, időre szabályozott sémán próbáljuk átpréselni az összes résztvevőt, miközben nincs mód és lehetőség az élmények és a tapasztalatok átélésére.

Ugyan egy-egy ilyen esemény kapcsán akár mélyen a zsebbe kell nyúlnia a cégvezetésnek, de ez befektetett pénz, amely megtérül. Ugyanis, ha a dolgozók azt látják, hogy a cég pénzt fektet a képzésükre, a kikapcsolódásukra, akkor nagyobb esély van arra, hogy fontosnak tartják a cég céljait és segítenek annak elérésében.